Beszámoló

Az iskolakert indítását az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

Nagyon örültünk ennek a lehetőségnek, mivel 2019. évben szülői felajánlásból lett az iskolának saját iskolakertje. Előtte kisebb területet műveltünk az iskola épülete mellett.

Az iskolakert 15 percre van gyalog az iskolától. Jó fekvésű, teraszos kialakítású kertben már termő gyümölcsfák (alma, sárgabarack, őszibarack, szilva, cseresznye) és szőlő is található. Ezenkívül található még szeder, ribiszke, füge. A területhez egy kisebb ház is tartozik pincével és melléképületekkel.

Az iskolakert működése és ápolása jól illeszkedik intézményünk pedagógiai programjába. Az iskolakert gondozása közben a tanulók megismerik a növények fejlődését és a természet körforgását.

Az iskolakertben minden évszakban sokféle tennivaló akad.

Ősszel összegyűjtöttük a lehullott lombot és növényi maradványokat, amiből komposzthalmot építettünk.

Málnát és levendulát ültettünk.

Majd elkezdtük a talaj előkészítését a tavaszi vetéseknek, ültetéseknek.

Tél vége felé elkezdtük tervezni, hogy mit fogunk vetni és ültetni az iskolakertbe.

A Waldorf-iskolák egész tantervében felfedezhetjük az ökológiai gondolkodást. A kertészet nem csupán egy különálló tantárgy, hanem kapcsolódik a történelemből, földrajzból, irodalomból tanultakhoz.

A kertművelés kapcsán a gyerekek gyakorlati viszonyba kerülhetnek a környezetükkel, ahol saját bőrükön tapasztalják, mit jelent az ember számára a környezet ápolása.

Az iskolakert, mint szabad tér az iskola szerves része. A heti rendszerességgel végzett tevékenységek során az évjárás nagy ritmusait élhetjük át. Ez kihívást és örömet jelent a gyermekek számára.

Első osztálytól kezdve rendszeres kapcsolatuk van a gyerekeknek az erdővel. Lehetőség van a kertben, iskolaudvaron dolgozni pl.: hagymás növények ültetése, fűszerkert ápolása, gondozása.

 A harmadik osztályban a földművelés-epocha kapcsán az ember és a föld viszonyát tapasztalják meg saját tevékenységeiken keresztül.

A hatodik osztályban a Kertművelés tantárgy bevezetésével a gyermekek képessé válnak saját lehetőségeik felismerésére.

A kertművelés oktatásának súlypontja elsősorban a gyakorlati munka, ezen keresztül válik érthetővé a gyermek számára, hogy mit is kell és lehet tenniük a növények jó és kiegyensúlyozott fejlődésére.

Az élő környezettel való találkozás és tapasztalatszerzés elengedhetetlenül fontos a felelősségre nevelés szempontjából. 

A környezeti nevelés során a gyermekek azt is megtapasztalják, hogy az ember a két kezével, a társaival mennyi mindenre képes.