Miért a Waldorf pedagógia?
GYERMEK-
KÖZPONTÚ PEDAGÓGIA
INTEGRÁLT
TANTERV
HOLISZTIKUS
SZEMLÉLET
MŰVÉSZETI
OKTATÁS
A FEJ, A KÉZ
ÉS SZÍV
ISKOLÁJA
ÉLVEZETES
TANULÁS
A Pentelei Waldorf Iskola 12 + 1 évfolyamos egységes intézmény, amely az általános iskolát és a gimnáziumot foglalja magába.12 évfolyamon Waldorf-kerettanterv szerint folyik az oktatás, a 13. év az állami érettségire készíti fel a diákokat.





Az oktatás
minőségében hiszünk
A kor kihívásai, a megnövekedett teljesítmény-kényszer és stressz miatt egyre több a különféle tanulási nehézséggel és viselkedési zavarral küszködő gyermek. Rudolf Steiner osztrák filozófus, tudós már a század elején látta a poroszos, frontális oktatási módszer veszélyeit, károsító hatásait. Steiner felkészítésével, vezetésével 1919-ben Stuttgartban nyitotta meg kapuit a világ első Waldorf iskolája, ahol egy más, ember- és gyermekismeretre épülő szemlélettel, és az ennek megfelelő módszerrel tanítottak és tanítanak a mai napig is. A Waldorf-iskola leginkább abban különbözik a hagyományos iskolától, hogy itt a gyerekek belső szükségletei, életkori sajátosságai határozzák meg a tananyagot, nem pedig az állam által kötelezően elrendelt ismerethalmaz, amit a gyerekekbe mindenáron bele kell erőltetni. A Waldorf-iskolában az első két osztályban a tanulás lassabb tempóban halad, mint az állami iskolában, de erre van szükség ahhoz, hogy a gyerekek mélyen átélhessék és sajátjuknak érezhessék az addig ismeretlen, új tudást. A gyerekek nemcsak a fejükkel, hanem egész testükkel, végtagjaikkal is megtapasztalják a betűk és számok titkait. Hosszú távú építkezés csak biztos alapokra lehetséges. A külföldi és magyar Waldorf-iskolák tapasztalatai szerint az e módszerrel tanuló diákok körében jelentősen kevesebb tanulási nehézség alakulhat ki, mint a más módszerekkel tanulók között. A Waldorf pedagógus a tanításban a minőségre, nem a mennyiségre fekteti a hangsúlyt.
Életkori
sajátosságok szerint
A Waldorf-iskolákban is megkapják a diákok azt a tudást, mint társaik a hagyományos iskolákban, a Waldorf-kerettantervnek megfelelően-, de sok esetben más osztályfokon, más életkorban. Legfőbb feladatunk, hogy a diákok intellektuális, érzelmi és fizikai fejlődésében figyelembe vegyük az életkori sajátosságokat. Ennek megfelelően alakítjuk a tananyag tartalmát, mennyiségét és a pedagógiai módszereket. A Waldorf-pedagógia a gyermek fejlődésében (0-21 éves korig) három hétéves szakaszt állapít meg. Az első hétéves szakasz vége felé kerül a gyerek iskolaérett korba. Így az iskolázás első része, a gyermek második hétéves periódusára esik. Ezen belül két szakaszt különítünk el a nevelésben és tanításban: az alsó tagozatot (1-4. osztály), és a középtagozatot (5- 8. osztály). A harmadik hétéves szakasz, a gimnáziumi évekre esik és a felnőtté válásig tart.


Osztálytanító:
Egy erős kötelék
A Waldorf-iskola egyik jellemzője a tanítvány és a tanár közötti mély, személyes kapcsolat. Az osztálytanító az a személy, aki a gyermek számára a tudás megszemélyesítője, az ismeretek forrása. Ő vezeti el őket az egyszeregytől az algebráig, a meséktől Shakespeare-ig, a betűktől az önálló fogalmazásig. Nyolc éven keresztül minden reggel együtt kezdenek, együtt haladnak végig az ismeretszerzés különböző fokain. Az osztálytanító pedagógiai feladata, hogy az osztályközösségből együttműködő szociális közeget formáljon, és megteremtse a tanítás-tanulás optimális feltételeit. Tekintélyét elkötelezettségével, a gyermekekkel való bánásmódjával, a gyerekek iránti valódi érdeklődéssel és a szülőkkel való szoros, nyílt, bizalomteljes kapcsolatával tudja megalapozni.
A Waldorf-kerettanterv két tantervi programot tartalmaz: az általános műveltséget megalapozó oktatás tantervét, melynek alapján a tanulók a Waldorf-pedagógia szerint részesülnek általános iskolai és gimnáziumi képzésben, valamint a művészeti nevelés tantervét, amely az alapfokú művészetoktatás alternatív tantervi programja.
Mit tanítunk?
Magyar nyelv és irodalom
Földrajz
Formarajz
Matematika
Idegen
nyelvek
Mozgás
és Bothmer-gimnasztika
Történelem
Kertművelés
Euritmia
Természet-
tudományok
Kézimunka
Zene
Dráma
A közismereti tárgyak
és a gyakorlati készségek egyensúlya

A Waldorf-iskolák megérkezése volt a század legnagyobb hozzájárulása a világ békéjéhez és megértéséhez.
– Willy Brandt Nobel-békedíjas korábbi német kancellár

Művészeti oktatás
A Waldorf-iskolába járó gyerekek praktikus intelligenciával is rendelkeznek: tudnak kötni, horgolni, agyagozni, fát faragni, nemeztárgyakat készíteni, hímezni, varrni stb. Énekelnek, hangszeren játszanak, festenek, rajzolnak. E tevékenységeknek elsősorban az akarat képzésében, iskolázásában van kiemelkedő szerepük: a mindennapos gyakorlás és a megtanult darabok ismételt eljátszása erősíti a gyermekek akarati életét, és persze örömet is szerez. Ebben az életkorban a gyerekek elsősorban azt szeretnék átélni, hogy a „A világ szép”. A művészeti tevékenységek/készségek megtanításával és gyakorlásával ezt a szépség iránti igényt elégíti ki az iskola. Erről szól az Euritmia is, ez a különleges mozgásművészet, amely nemcsak a mozgás szépségét és harmóniáját alakítja ki a gyermekekben, hanem– amellett, hogy a közismereti tantárgyak tanításának is az egyik legfontosabb segítője – egészséges testi és lelki fejlődésüket is biztosítja.
A holnap alakítói
A Waldorf-iskolában nincs osztályzás, pontozás, itt a gyermek mércéje önmaga. A tanító a gyerekeket egyéni képességeikhez mérten kezeli. A szülők félévkor és év végén részletes jellemzést kapnak gyermekükről, a különféle órákon való szereplésükről, mely által sokkal teljesebb kép rajzolódik ki róluk, mintha osztályzatokat kapnának. A Waldorf-iskolában a tanítás elsősorban nevelés. Nem csak a gyermekek intellektusát, de lelki-érzelmi és akarati életét is ápolják. Ezt elsősorban a művészeteken és a kézimunka, kézműves foglalkozásokon keresztül teszik a pedagógusok. A zene, a festés, a rajz, a formarajz, a kézművesség, a kézimunka, a fafaragás, az agyagozás ugyanolyan fontos szerepet kap az órarendben, mint a matematika, az írás, az idegen nyelvek vagy a természettudományok. Ezek az iskolák nemcsak ebben az értelemben vett művészeti iskolák, hanem abban is, hogy az elméleti tárgyak is művészeti elemekkel átitatva, művészi módon jutnak el a gyerekekhez. A Waldorf-iskolában 13 éven keresztül egy osztályban tanul az, akiből később orvos, mérnök, fodrász, ápoló vagy épp filmrendező lesz. A gyerekek megtapasztalják a hosszú évek alatt, hogy minden emberben van valami, amit a másik nála jobban, vagy kevésbé tud, és ez olyanfajta szociális érzékenységet fejleszt ki bennük, hogy egész életükben nagyfokú empátiával, türelemmel fognak közelíteni társaikhoz.










Miért kötünk?
A kötés jóval több, mint kötőtű és fonal, vagy egy hangulatos kézműves tevékenység. Ami elsőre talán egyszerű időtöltésnek tűnik, valójában az egész életen át tartó tanulás egyik leghatékonyabb eszköze. A Waldorf-oktatásban a kötés a tanulás gyakorlati, interdiszciplináris megközelítésének egyiksarokköve. A kötés, a horgolás, a keresztszemes és a kézi varrás mellett egyedülálló módszert kínál a matematikai fogalmak tanítására. Miközben a gyerekek öltéseket és sorokat számolnak, és bonyolult mintákat fejtenek meg, észrevétlenül szívják magukba az alapvető matematikai készségeket. A szorzás, az osztás, a szimmetria és a mintafelismerés mind-mind szerepet játszik, és közben a gyerekek nemcsak jól érzik magukat, hanem valami kézzelfoghatót és használhatót is alkotnak. A kötés a fejlődés, növekedés, a kreativitás és a kapcsolatteremtés eszköze.A kötés egy dinamikus gyakorlat a logikában, a tervezésben és a problémamegoldásban. A kötés a motoros készségek fejlődését is segíti, csiszolja a szem-kéz koordinációt és az ujjak ügyességet – a kézíráshoz, a hangszereken való játékhoz és számtalan egyéb feladathoz elengedhetetlen készségeket. A precíz, ismétlődő mozdulatok pedig serkentik az agy fejlődését, új idegi kapcsolatokat hozva létre, amik fokozzák a kognitív funkciókat. A kötés segít a tartós összpontosítás és koncentráció kialakításában, ugyanakkor természetes stresszoldó is. Egy-egy kötési feladat befejezése – amikor a fonalgombolyagokból sapka, sál vagy állatka lesz – óriási sikerélményt jelent. A gyerekek megtanulják, hogy a kitartó munka kifizetődik, a hibák pedig lehetőséget jelentenek a tanulásra és a korrekcióra.
Amikor kitárod a karod
Önfeledten játszani…emlékszel még milyen az? Úgy igazán, belefeledkezve, amikor kitárod a karodat és bármerre repülhetsz. Amikor elég pár fűszál, néhány bot és kész is a vitorlás hajó, ami tovasiklik a kavicstengeren. Amikor a homokvárad a csillagokig is felérhet, életre kelnek a fák, a fatuskó az üveghegy és a vadgesztenyék a katonák. Amikor elolvad a világ és a játéknak csak a fantázia szab határt. Ha emlékszel, akkor tudod milyen szabadnak, gondtalannak és boldognak lenni. Vajon a mai gyerekek tudnak-e még így játszani? Képernyő, kütyük és műanyag játékok nélkül?A játék öröm, maga az élet.

Diákjaink megtanulják, hogyan vállaljanak aktív szerepet saját oktatásukban
Az ábécé első osztályos felfedezésétől a költészet, algebra, Newton-törvényei vagy Magyarország történelmének felfedezéséig, és egészen középiskolai tanulmányaikig, a Waldorf-diákok a tanulási folyamatban saját tankönyvek elkészítésével is részt vesznek. Gyönyörűen megrajzolt epocha füzeteik történeteket, esszéket, verseket, térképeket, illusztrációkat, kémiai kísérleteket és matematikai egyenleteket tartalmaznak.

Waldorf-oktatás
és a digitális média használata
Azt szeretnénk, hogy diákjaink – különösen az általános iskolai években – a valós világról, nem pedig a virtuális térből szereznék ismereteiket és tapasztalataikat. Meggyőződésünk, hogy előnyös számukra, ha az iskolában egyáltalán nem használnak „okos” eszközöket. A 7-8. osztályosok Digitális kultúra óráin a tudatos és etikus eszközhasználatra neveljük tanítványainkat. A digitális kompetenciákat a középiskolában vezetjük be, amikor diákjaink elkezdik kutatásra használni az internetes platformokat. Ekkor építjük be tantervünkbe a digitális írástudást, ami egyszersmind segít a diákoknak megérteni digitális állampolgári jogaikat és kötelezettségeiket. A középiskolás éveikben a tanulók már tökéletesen jártasak lesznek a számítógépek és a különféle alkalmazások használatában.
„Amikor egy újságíró feltette a kérdést, mit jelentett számomra a Waldorf-oktatás, azt válaszoltam: ez ösztönzött arra, hogy mindig arra törekedjek, hogy jobb emberré váljak.”
– Jens Stoltenberg
Norvégia pénzügyminisztere, volt kormányfője, és a NATO főtitkára (2014-2024)
Tanítási idő iskolánkban
A tanítás reggel 8 órakor kezdődik. A főoktatás időtartama
alsó- és közép tagozaton (1-8. évfolyamok) 120 perc.
A szakórák ideje 45 perc.
1-4. osztály:
- 8:00 – 9:45 főoktatás
- 10:00 – 10:30 nagy szünet
- 10:30 – 11:15 1. szakóra
- 11:15 – 11:25 kis szünet
- 11:25 – 12:10 2. szakóra
- 12:10 – 12:40 ebédszünet
- 12:40 – 13:25 3. szakóra
5. osztálytól:
- 8:00 – 9:45 főoktatás
- 10:00 – 10:30 nagy szünet
- 10:30 – 11:15 1. szakóra
- 11:15 – 11:25 kis szünet
- 11:25 – 12:10 2. szakóra
- 12:10 – 12:20 kis szünet
- 12:20 – 13:05 3. szakóra
- 13:05 – 13:30 ebédszünet
- 13:30 – 14:15 4. szakóra
- 14:15 – 15:00 5. szakóra
Olyan fiatalokat szeretnénk útra bocsátani, akik:
- érzelmileg kiegyensúlyozottak
- erős akaratúak
- jó ítélőképességgel, önálló gondolkodással, megfelelő önismerettel rendelkeznek
- igénylik a folyamatos belső megújulást
- szabadon és felelősségteljesen vállalják a társadalomban betöltött szerepüket




A napközi szerepe
A Waldorf-iskolákban délutánonként fenntartott napközi elsősorban a gyerekek szociális kompetenciát fejleszti. A fantázia erőket megmozgató és testi ügyességet kívánó szabad- és a pedagógus által vezetett(többnyire udvari) játék a napköziben töltött idő meghatározó eleme. A hét több tanítási napját egy-egy rendszeresen visszatérő tevékenység jellemzi: formázás, népi gyermekjátékok, mesemondás, kézműves foglalkozások, közös sütés, fejlesztő játékok. A napközit jellemzően az alsó tagozatos gyermekek veszik igénybe naponta 13:30-16:30 óra között. A tanítás befejezése után 5. osztálytól Tanulószobán vehetnek részt a gyerekek (15.15-16.00).

Készen állsz a csatlakozásra?

A Waldorf-iskolák a család és az iskola közötti szoros kapcsolatra építenek, melynek egyik feltétele a folyamatos párbeszéd. A gyermekek akkor tudnak testben – szellemben – lélekben ideálisan fejlődni, ha a szülői ház és az iskola hasonló elvárásokkal, értékrenddel segíti őket életük e közös szakaszában. Az igazi együttnevelés akkor tud megvalósulni, ha az iskolaválasztás során a család nem egyszerűen egy alternatív lehetőséget keres gyermeke számára, hanem tudatosan választja a Waldorf-pedagógiát. Intézményünk évek óta több olyan előadást, találkozót, ismerkedési lehetőséget kínál az iskolát kereső családok számára, amelyek alkalmával széles betekintést nyerhetnek a Waldorf-pedagógiába, az oktatás sajátosságaiba, a működés rendszerébe. Évente legalább két alkalommal nagy tapasztalattal rendelkező pedagógusok mesélnek az első nyolc osztály életéről. Egy alkalommal a felnőttek kipróbálhatják magukat Waldorf-diákként az iskola pedagógusainak segítségével. Egy másik időpontban a már idejáró gyermekek szüleivel, az iskolát fenntartó alapítvány képviselőivel és a pedagógusokkal lehet beszélgetni, kérdéseket feltenni számukra.
Jelentkezési- és személyi lap beadása
A család kitölti a jelentkezési- és személyi lapot kitölti, majd eljuttatja az iskolába e-mailen (penteleiwaldorf@gmail.com) vagy postán, esetleg személyesen a Pentelei Waldorf Általános Iskola, 2400 Dunaújváros, Lengyel köz 2.) címre.
Beszélgetés
Személyes találkozóra várjuk mindkét szülőt, hogy kölcsönösen megismerjük egymást, a szokásokat, az iskolaválasztás indokait, és hogy megválaszolhassuk egymás kérdéseit.
Ismerkedési játék
A gyermekeket egyénileg vagy kisebb csoportokban közös játékra hívjuk, ahol egy mese szereplőivé válhatnak. Ezáltal szerezhetünk tapasztalatokat az iskolaérettség szintjéről, a gyermek személyiségéről, habitusáról stb.
Beiratkozás
Iskolánk nem kötelező felvételt biztosító iskola. Amennyiben mind az iskola részéről, mind a családban megerősödik a szándék, hogy közös úton haladjanak tovább, értesítést küldünk a felvételről. A beiratkozásra a minisztérium által megadott időpontban kerül sor.
Pedagógiai és Támogatási Együttműködés
A leendő osztálytanító és a fenntartó alapítvány kapcsolatba lép a családokkal, és megszervezi a további találkozókat, tájékoztatókat.
Kedves Szülők!
Kérjük, gondolják át gyermekük eddigi fejlődését, és írják le, amit fontosnak tartanak! Segítségül a jelentkezési lapon feltüntettünk különböző szempontokat, kérdéseket. Átgondolt válaszaikkal gyermekük teljesebb megismerését segítik. Szeretnénk, ha válaszaik nem egyszavasak lennének, ezért kérjük, hogy külön papírra (kézzel) bővebben kifejtett formában írják le azokat! A leíráshoz csatolják a gyermek fél évesnél nem régebbi egészalakos fényképét és a közelmúltban készült néhány rajzát! A kitöltött és aláírt jelentkezési- és személyi lapot 2025. február 25-ig személyesen a Pentelei Waldorf Iskolában (Dunaújváros, Lengyel köz 2., vagy email-ben a penteleiwaldorf@gmail.com email címre küldve tudják nekünk eljuttatni.
Átjelentkezés
és Felvételi más iskolából
Szeretettel várjuk azokat a családokat is, akik átjelentkezésben gondolkodnak, és úgy érzik, a Waldorf-úton szeretnének haladni a jövőben. Ez esetben is az az elsődleges szempont, hogy a család el tud-e köteleződni a Waldorfpedagógia mellett. A felvételt megelőző folyamat is azt szolgálja, hogy kölcsönösen megismerve egymás gondolatait, elveit, jó döntést tudjon hozni mindkét fél, hiszen ez szolgálja a gyermek érdekeit. Iskolánk nem kötelező felvételt biztosító intézmény.
1. Kapcsolatfelvétel
A család telefonon, e-mailen felveszi a kapcsolatot az iskolával. Ezután az érintett osztálytanítóhoz kerül a jelentkezés.
2. Jelentkezési lap és anamnézis kitöltése, beküldése
Mindkét dokumentum letölthető a honlapunkról.
3. Beszélgetés a szülőkkel
Egyeztetés után beszélgetésre várjuk a szülőket, hogy megismerjük a gyermek és a család helyzetét, problémáját, gondolatait, mindazt, amit fontosnak tartunk megosztani egymással.
4. Próbahét
A gyermek 1-2 héten keresztül az adott osztályba jár, és együtt tanul a többiekkel.
5. Újbóli beszélgetés a szülőkkel
Megbeszéljük a próbahét tapasztalatait, lehetőség van újra kérdezni, válaszokat kapni.
6. Döntés a felvételről
Amennyiben a család meggyőződött arról, hogy iskolánkat szeretnék választani, az iskola vezető testülete, a Tanári Kollégium dönt a felvételi ügyében, melynek eredményéről értesíti a szülőket.
– Rudolf Steiner
Tanári Kollégium
Az intézmény legfőbb irányító szerve. Tagjai az iskolában pedagógusi munkaminőségben dolgozó munkavállalók: osztálytanítók, főállású vagy óraadó szaktanárok, tanácsadó tanárok, napközis pedagógusok, valamint egyéb szakemberek (pl. gyógypedagógusok).
Fenntartó Alapítvány
A Pentelei Waldorf Általános Iskola fenntartója a Göllner Mária Waldorf Pedagógiai Alapítvány. Az alapítvány a Tanári Kollégiummal közösen koordinálja az iskolaműködését, a közösséget, továbbá a fenntartó biztosítja az Iskola működéséhez és továbbfejlődéséhez szükséges alapvető feltételeket és forrásokat. E tevékenységnek része az állami szervekkel való, törvényileg előírt kapcsolattartás is.

Szülői közösség
A szülői minőséghez tartozó legalapvetőbb feladat az iskolai közösség tudatos építése és formálása, beleértve az önnevelés lehetőségeit is. A szülői közösség elsősorban konkrét események és munkatevékenységek (pl. kirándulások, vásárok, kertrendezés, felújítási munkák) megszervezését és kivitelezését tekinti feladatának.
A szülőknek jogi és a gazdasági területeken is joguk van részt venni az intézmény életének közvetlenirányításában. Bármely munkacsoport tagjaiként tevékenykedhetnek, azokban funkciókat tölthetnek be és feladatokat láthatnak el, valamint az intézményéletével/működésével kapcsolatban vélemény nyilvánítási joguk van.
Az intézménynek lehetővé kell tenni, hogy a szülők ezt a jogukat gyakorolhassák. Az intézménynek kötelessége az is, hogy működésének minden területéről tájékoztatást adjon a szülőknek.
Szülői Kollégium
A Szülői Kollégium létrehozásának alapvető célja az iskolán belüli munkamegosztásból fakadó, a szülői közösség által meghatározott és elfogadott szülői (nem fenntartói)tevékenységek és események (pl. vásárok, kerti munkák, kirándulások) szervezése, valamint a szülők törvényben meghatározott jogainak képviselete és érvényesítése. Ezentúl a Szülői Kollégium hozzájárul az intézményen belüli kapcsolattartás és információáramlás biztosításához, és ezáltal elősegíti az intézmény minél hatékonyabb működését. Szülői Kollégium az osztályképviselőkből áll, akiket minden osztály a tanév elején maga választ. Létszámuk osztályonként 2 fő. Az osztályképviselők képviselik az őket megbízó közösségnek az adott problémára vonatkozó véleményét és javaslatát, közvetítőszerepet játszanak a lehetséges alternatívák kidolgozásában. A testület 2 fő képviselőt választ magának, akik a Szülői Kollégiumot az Intézményi Konferencián képviselik. A Szülői Kollégium legalább havonta szülői konferenciát tart. A szülői konferenciák nyilvánosak, azokon tanácskozási joggal bármelyszülő, valamint az iskola bármely alkalmazottja részt vehet. Adott esetben a kollégium tanácskozási joggal meghívhatja a Tanári Kollégium, a fenntartó alapítvány vagy valamely gazdasági munkatársat is. Évente legalább négy alkalommal a Tanári Kollégium és a Szülői Kollégium előre egyeztetett időpontokban közös találkozót tart.
